27 sep 2017

Help een badkamerrenovatie!!

OK. Onze badkamer is nu bijna volledig gerenoveerd (op het schilderen van het plafond na). En "ja, het is ingrijpend" en "ja, het wordt heel stoffig en vies" en "ja, je kunt heel wat beperken door goed voor te bereiden". Hieronder wat tips...






EVEN VOOR HET IDEE...

Het heeft ruim 2 weken geduurd met wat werkloze dagen tussendoor. De badkamer van dit huurhuis is door het bedrijf Geel-Ronitz gerenoveerd. Met bewondering heb ik al die tijd gekeken naar hun werk. Dit huis heeft geen lift maar wel veel trappen. En alles is handmatig naar boven gejouwd... Complimenten, met name voor de uitvoerder Henk, Kiki en loodgieter Henk!!! 

Op de tegelzetters na is het niet alleen gezellig geweest maar ook is het redelijk schoon achtergelaten, wat mij heel veel extra werk scheelde. En toch heb ik iedere keer als ze weg gingen (meestal begin de middag) de boel schoongemaakt (vertel ik zo)...

Het geheel is best een ingrijpend proces. Dus belangrijk dat je het goed voorbereid en dat je vooral de slaapkamer en de woonkamer schoon en opgeruimd houdt. En eh... tips van vrienden "denk aan hoe mooi het wordt" zijn goed bedoeld hoor. Ook als je per dag probeert door te komen...



DE PLANNING: 

Die hebben we vooraf via de mail gekregen. Die heb ik bij de voordeur opgehangen. Had beter geweest om die aan de huiskamerdeur te hangen waar ik de 2 weken mijzelf heb vermaakt. Het zag er globaal uit als volgt (tenzij anders vermeld, begon men rond 8u):


di: afplakken (tegenwoordig geen loopkarton meer maar plakplastic - beter, schoner, maar slecht voor de plinten) en slopen (dit geeft heel veel lawaai en stof!)
wo: loodgieter en electricien (weghalen van alles wat het tegelen kan belemmeren) (rustige dag; tijdelijk geen water)
do: muren herstellen en klaarmaken voor tegelzetters (rustige dag) (eventueel uitloop naar vrijdag)



ma: spullen brengen (cement, zandzakken, tegels enz) (dit hadden Kiki en Henk donderdag al gedaan dus opnieuw geen werkers over de vlier vandaag)
di: (extra ingepland voor tegelzetters, maar dat was niet nodig)
wo: 7u tegelzetters (dit was rampzalig omdat ze het beton zelf gingen mengen in de douche (met cement, zand en... water!! Alles waar ze gelopen hadden was vies!)
do: kitten en andere werkzaamheden (vandaag werd er ook gezaagd waardoor het ook wel wat vies werd)
vr: loodgieter en electricien (afmonteren, dus voor de spiegel, contactdozen, schakelaars, wasbak enz.) (tijdelijk geen water) (vanaf vandaag kunnen we al douchen; zondag pas de wasmachine gebruiken i.v.m. harden vloer die woensdag gelegd is)





wo: schilder om het plafond te witten... Daarna eindelijk klaar en kunnen er kastjes en plankjes opgehangen worden.





OK. Maar nu... RUIM 2 WEKEN RENOVATIE !!😌 Dat betekent...





TWEE WEKEN GEEN WAS KUNNEN DRAAIEN... 

Hallo? Gewoon ff de was-planning van de vakanties aangehouden: ze begonnen op de dinsdag... dus maandag een week van tevoren 1e was draaien (kleur of licht), donderdag (ivm drogen en opvouwen - wel bijhouden anders wordt het een mega klus!) een 2e was (licht of kleur) en dan zaterdag een "mengwasje" (alleen de verf-dingen niet meewassen).



TWEE WEKEN NIET KUNNEN DOUCHEN... 

OK. Dat is wat vervelender. Wij hadden de sleutel van een lieve buuf waar we konden douchen als iedereen weg was. Heel fijn is dat. Ook hebben we tussendoor met vrienden afgesproken: leuke combi: ff een (zieken)bezoek (bakkie of patat met rauwe worteltjes) met een douche erbij. tIP: kijk goed hoe een ander de douche heeft ingericht want wellicht doe je ideetjes op!😏

Zorg vooraf dat de douchetas klaar staat met: handoeken, toilettassen, shampoos en wegwerpwashandjes) (wij hebben de douchetas gebruikt die we ook voor vakantie gebruiken: zie hier voor meer vakantietips).

Vergeet niet in te plannen wanneer je het laatst in je eigen douche gaat douchen (hou er rekening mee dat alles daarna vochtig is, hé?!).




DIKKE TWEE WEKEN VIES? 

Jazeker... Denk aan stof, vooral bij het verwijderen van tegels (di week 1) en het aanmaken van cement bij het tegelen (wo week 2)). Maar ook aan water (bij het maken van cement) en... koffiekopjes ed.

Gelukkig had Kiki bij de voorbereidingen al van dat loopplastic aangelegd - dat beschermt meer dan ik eigenlijk had verwacht, al lijkt het erop dat een heel dun onvoelbaar laagje 'plak' er achteraf voor zorgt dat de looproute steeds erg vies is. En ga je laminaat niet met een schoonmaken met een schuursponsje want dat blijf je zien... 😓 😒

Het stof dat vrijkomt tijdens de renovatie gaat door kleine kiertjes heen. Het is een wat zwaardere en 'plakkerige' stof waardoor het ook niet echt omlaag dwarrelt als je langsloopt. Dat betekent dat je weliswaar nog een hele tijd die stof in je huis hebt, maar het blijft liggen waardoor de oppervlaktes díé je schoonmaakt, ook zo goed als schoon blijven... Dus, niet gelijk alles extra gaan boenen, maar iedere week een stukje extra meenemen (zie hier mijn algemene tips huis schoonmaken)

Bij de voorbereiding hadden we van dat afdekfolie-met-tape gekocht. Gewoon bij de Gamma. Daar alle boekenkasten in de gang mee afgedekt. Dat heeft 99% van de stof daar tegen gehouden. Geniaal. Boven op de kasten leek mij niet zo nodig dus heb daar handdoeken overheen gelegd en vastgezet met knijpers. Toch is daar stof onderdoor gekomen dus mijn tip: ook afdekken met plastic folie!

De deuren van de kamers dichthouden. Ervoor een rolletje handdoek neerleggen. Op de vloer in de kamers zelf had ik ook van dat afdekfolie neergelegd, maar dat bleek met stofzuigen een ramp. Wel lag daar al die tijd een handdoek... Wij noemden het al onze "ski-piste" want als je de kamers inliep, moest je eerst "skieeën", ofwel je voeten vegen. Dit heeft heel erg veel stof tegen gehouden!

We hadden ook de tip gekregen om vochtige handdoeken neer te leggen, maar dat hebben we niet gedaan wegens de langdurige vocht op de vloer. Maar ga gerust je gang!

Vergeet niet om in de kamers zelf zoveel mogelijk af te dekken (sprei over het bed, bijvoorbeeld). Ook had ik 2 badhanddoeken in de huiskamer liggen voor als er werklui graag ff koffie op de bank wilden drinken. Achteraf hebben alleen de tegelzetters dit gedaan, want die moesten ook hun broodje eten rond een uurtje of 9 en die rookten niet...


Afijn. Nadat de mannen weer waren opgestapt heb ik iedere keer (!) vanaf de badkamer tot aan de voordeur schoongemaakt: eerst alles goed stofzuigen (woe eerst alles dweilen... grrr) en daarna met een sopje de leuningen e.d. afgenomen. Tenslotte wil je je toch wel thuis blijven voelen, nietwaar? En doe me een lol: koop van die gele wegwerpvaatdoekjes: iedere keer lekker alles soppen en... dag doekje! Bye bye... zwaai... zwaai...

En... zodra de wasmachine weer gebruikt mocht worden heb ik gelijk alle handdoeken die op de grond hebben gelegen, gewassen (eerst uitkloppen!!). En lekker op 90 graden gewassen, hoor!. Daarna ook de beddensprei en alle andere 'afdekkers'... Behalve dat dan weer veel schoon was, rook het gelijk weer heerlijk vertrouwd in huis. Want al die zweetlucht van de werklui en alle geuren uit de badkamer... bah... bah... bah... en nog eens: bah!
















DOUCHE LEEGHALEN...

Tja, helaas moet je hier doorheen. Vergeet geen foto's te maken van hoe je douche er nu uit ziet! Zorg er deze tijd goed voor dat huiskamer en slaapkamer zo veel mogelijk opgeruimd blijven. Dat geeft enorm veel rust.

Regel dozen en zorg dat je per plankje de spullen eens lekker sopt en in de dozen doet. Schrijf er ook op wat er inzit want wellicht heb je toch iets nodig en dat scheelt zoeken. Dingen die elders opgeborgen worden ook op foto zetten zodat je niet na afloop moet zoeken.

Dan moet je ook niet vergeten om alles wat los te halen is, loshalen (plankjes, spiegel, stangen, handdoekhouders, douche enz). Alles wat de werkmannen voor je doen is waarschijnlijk kapot of verdwijnt. Hou daar rekening mee. Wij hebben grote dingen naar zolder gebracht en die dingen die voor na de werkzaamheden nodig waren, alvast van zolder gehaald. Echt waar: dat scheelt heel veel gedoe en ruimte!

En voor het weghalen van de wasmachine: eerst leeg laten lopen (gleufje onderin aan de voorkant) en daarna super handig om op een steekkarretje te zetten - die kan je dan gewoon naar een andere kamer rijden en al die tijd laten staan...

Vergeet ook niet de hele looproute vrij te maken. Haal desnoods schilderijtjes, jassen enz weg. De deur laat men veel open staan, dus verwijder alle waardevolle spullen bij de ingang. Ook de toegang tot de meterkast en de hoofdaansluiting van het water moet toegankelijk zijn.



GEEN WATER OF ELECTRA...

Hou hier rekening mee door het koffiezetapparaat vast te vullen met water, wat flessen water te vullen voor bij de wc en wat pannen water op t fornuis klaar te zetten. Nadien je wekkerradio weer opnieuw instellen...😏






TENSLOTTE NOG DIT...

Hou er rekening mee dat het jakkeren (di 1e week) heel erg veel lawaai geeft. Al met al geeft deze hele tijd van renovatiewerkzaamheden heel veel onrust en beperkt je de toegang tot de kamers.

Vooraf heb ik een lijstje gemaakt van klusjes die ik zou kunnen doen tijdens de werkzaamheden. Voorbeelden zijn: ramen lappen, was opvouwen, kaartjes schrijven, lezen, haken, locaties laatste vakantie op de routekaart noteren (zie vakantietips), bakken, aquarium grondig schoonmaken enz.
Nou, ik kan wel zeggen: ik heb heel weinig gedaan van die lijst: vooral veel in de kamer gezeten met een boek en liters thee... Wel heb ik heb 1x koekjes gebakken (voor de mannen en voor mijn lieve buuf, want ook anderen in jouw douche laten is best kwetsbaar!), ben 1x met de routekaart bezig geweest en heb 1x een flinke was opgevouwen. 's Middags was het vooral poetsen en slapen.

Bek-af was ik, maar... het huis is nu eindelijk nagenoeg schoon en... de badkamer is echt super...

...op de schilder na... die komt zometeen om het plafond te witten, dus gauw ff de badkamer gaan leegruimen!! Doeidoei!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten