22 mei 2017

Rits repareren

Een dik jaartje terug had ik een stoel opnieuw gestoffeerd. Op de hand want ik heb geen naaimachine. Die had ik ooit weggedaan omdat mijn vaatdoekjes steeds kleiner werden... hihi... Dáár kan ik dus niet mee omgaan...

Bij de markt had ik gordijnstof gehaald (nadeel is dat het iets mee-rekt dus je bent geneigd om het iets te strak vast te zetten) en toen gewoon het patroon met behulp van oude reclameblaadjes over getrokken en op de stof gespeld. Met fijne steekjes nu vastzetten.

Het is even een geduldklusje maar dan heb je wel wat super gaafs en... héél veel geld uitgespaard. Ik heb het wel gewoon over de oude versleten stof heengetrokken voor de stevigheid.

Een tip: zorg dat je het papier niet exact op de naaigrens vastspelt, want anders moet je later - net zoals dat mij was overkomen - de meegenaaide papiertjes er tussenuit pulken... Niet zo handig gedaan dus...

Afijn. Heel lang bleef de stof keurig op zijn plek zitten, maar nu werd het hoog tijd voor de ritsen... Dus... rits van oude hoesje afgehaald met tornmesje, rits op nieuwe stof gespeld en... naaien maar. 

Let wel op dat de spelden in de naairichting zitten (dus als je van rechts naar links naait - handig voor als je rechtshandig bent - moeten de speldenkopjes aan de rechterkant zitten) anders steek je je steeds bij het naaien... 

En ooit las ik iets over verschillende manieren van een rits vastzetten, waarbij de rits óf zichtbaar bleef, of verstopt... Zorg er in ieder geval voor dat het langs de ritstandjes vrij blijft, zodat het sluitinkje er goed langs kan schuiven...

Maar nu??? Ik doe precies waar ik bang voor was: ik trek de rits dicht en ga per ongeluk te ver... oeps!!! Ritssluitinkje eraf! En nu? Nou ik kwam dit filmpje tegen dus dat ga ik nu ff proberen... Hang on...

Daar ben ik weer! En wat denk je? Geniale tip. Zonder veel moeite kreeg ik m er weer mooi op. Op de eerste manier lukte het niet maar door de tandjes eerst uit elkaar te trekken kon de sluiting er zo op (zegt de tandarts ook niet zoiets? Hihihi...).

Afijn. Hij zit nu echter wel andersom (eerst sloot de rits van rechts naar links en nu sluit die van links naar rechts). Voor een kussen is dit niet echt belangrijk, maar als je een broekrits hebt of zo... dan lijkt t me toch handiger als je het op de eerste wijze voor elkaar krijgt: dat die dus wel van beneden naar boven sluit... Anders krijg je je broek niet meer aan... Hihi...

Nou, succes met proberen en... eh... is alleen het lipje eraf waarmee je aan het sluitinkje trekt? Dan hebben ze bij de Action hele handige dingetjes die je er zo opklikt. Niet zo elegant, maar wel mega handig voor noodgevallen!!!

En mocht je er helemaal niet uitkomen, dan is Daniëlle gek op ritsen naaien... toch? Of is het "van ritsen naaien"???? Hihihi...

2 opmerkingen: