18 apr 2017

Verlanglijstjes (handdoek borduren 2)

Kadootjes geven? Vroeger vond ik dat wel leuk omdat het een uitdaging was om de verrassing goed te kunnen afstemmen op de wensen van de ander...

In Portugal vinden ze een verlanglijstje maar een vreemd idee: je gaat toch geen kadootjes... bestellen?? In Nederland is het de normaalste zaak van de wereld om even te vragen of er nog wensen zijn... Nou, ik vind het ook maar niks.😒


Verlanglijstje...
😝 Allereerst durven er nog weinig mensen op een feestje te verschijnen zonder kadootje. Alsof je je entree eerst moet betalen. Let maar eens op hoe het gegeven wordt... De meesten zeggen iets van "dit is nog ff een kleinigheidje voor jou" en geven het zo af, 3 luchtzoenen en dan snel iedereen gaan feliciteren...Soms wordt het kadootje zelfs "bij de andere kadootjes" gelegd...

😝 En dan nog een minpuntje van zo'n lijstje: het geeft vaak weer in welke prijsklasse er gedacht (verlangen) wordt. Helemaal niks mis mee, maar kom dan maar eens aanzetten met een goedkoop kadootje die je niet gekocht heb omwille van de prijs maar omdat het iets is wat bij de ander hoort maar ook duidelijk van jou is.


Foutje...
Men zegt trouwens dat je zou moeten geven wat je zelf zou willen krijgen... Nou, dat moet je ook naar niet altijd als richtlijn nemen hoor. Zo heb ik ook wel eens mijn neus gestoten...🙈

Wie mij een beetje kent, weet dat ik van setjes hou. Om maar een voorbeeld te geven: het maakt mij niks uit welke kleur handdoek er in de keuken hangt, als het maar bij de vaatdoek en de theedoek past. Hetzelfde met boeken: van sommige schrijvers heb ik graag alle boeken. Beetje vreemd misschien, maar dit is gewoon een tik van me.

Nu wist ik dat een nichtje van mij een bepaald type boek leuk vond. Zodoende bestelde ik er 1 van een schrijver waar ik een heel 'setje' van had, maar o.a. die niet. Ik wilde haar met dat boek ook bekend maken met deze fantastische schrijver. Dus, gaf ik haar dat boek. Ik weet niet eens of ze het gelezen heeft maar later zag ik dat hij wat verlaten en nog ongelezen in de boekenkast stond. Ga je het dan terugvragen omdat die voor mij wel heel kostbaar is? Nou, dat heb ik maar niet gedaan. Tenslotte was het een kadootje: iets bijzonders van mij voor haar... En zomaar gelezen boeken kopen om het setje compleet te maken, vind ik wel weer zonde van mijn geld.


Waardering:
Kortom: geef wat je op je hart hebt en neem de tijd om ook te bedenken wat voor de ander leuk is. Iets wat in onze "kadobonnenmaatschappij" best vaak ontbreekt. En krijg je zelf een presentje? Waardeer dan ook de tijd, geld en moeite die een ander voor jou genomen heeft. Heb je kinderen? Leer dit ze van jongst af aan... Hoe vaak scheuren kinderen de kadoos uit de verpakking en wordt het achteloos bij de andere pakjes gezet? Bah. Ik heb daar echt een hekel aan.

En... eh... waarderen we het ook als iemand gewoon komt en zonder kado? Dus niet zeggen "o dat had niet gehoeven", maar het ook echt waarderen?? Het gaat tenslotte toch om de gezelligheid, toch???


Handdoek borduren
Afijn. Wil je een super leuk, praktisch en vooral persoonlijk kadootje geven? En ben je ook handig met naald en draad? Borduur dan een handdoek (zie hier voor mijn vorige geborduurde handdoeken met hoe ik dat doe)! Het kost even tijd en veel geduld maar met een kruissteekje zie je gelijk effect.
En kadootjes met de persoon zijn/haar naam erop worden vaak extra gewaardeerd!

Ok. Hierbij een voorbeeld voor de trouwerij van mijn vriendin Jack. Ik ben begonnen met de ringen in goudkleur. Dat zag er in 1 klap super chique uit. Hun thema was black & white, maar... eh... zwarte letters op een witte handdoek lijkt heel eenvoudig maar je krijgt er op een of andere manier wel snel vermoeide ogen van hoor...


Tip:
En ik heb nog iets ontdekt: je borduurt het beste met gewoon daglicht. In het najaar worden de dagen steeds korter, waardoor je minder lang kunt doorzetten...

Daarna de badhanddoek zo opvouwen en  oprollen dat de namen en datum mooi bovenop komen te liggen en in doorzichtig folie inpakken. Ik heb hier een soort van snoep-vorm van gemaakt met 2 strikken van raffia. Dat stond echt super leuk: een beetje chique en speels. Dat vind ik altijd een leuke combinatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten