13 apr 2017

Spin Sebastiaan

Dit is de spin Sebastiaan.
Het is niet goed met hem gegaan.


LUISTER!


Hij zei tot alle and're spinnen:
Vreemd, ik weet niet wat ik heb,
maar ik krijg zo'n drang van binnen
tot het weven van een web.

Zeiden alle and're spinnen:
0, Sebastiaan, nee, Sebastiaan,
kom, Sebastiaan, laat dat nou,
wou je aan een web beginnen
in die vreselijke kou?

Zei Sebastiaan tot de spinnen:
't Web hoeft niet zo groot te zijn,
't hoeft niet buiten, 't kan ook binnen
ergens achter een gordijn.

Zeiden alle and're spinnen:
0, Sebastiaan, nee, Sebastiaan,
toe, Sebastiaan, toom je in!
Het is zó gevaarlijk binnen,
zo gevaarlijk voor een spin.

Zei Sebastiaan eigenzinnig:
Nee, de Drang is mij te groot.
Zeiden alle and'ren innig:
Sebastiaan, dit wordt je dood...

0, o, o, Sebastiaan!
Het is niet goed met hem gegaan.

Door het raam klom hij naar binnen.
Eigenzinnig! En niet bang.
Zeiden alle and're spinnen:
Kijk, daar gaat hij met zijn Drang!

(pauze......)

Na een poosje werd toen even
dit berichtje doorgegeven:
Binnen werd een moord gepleegd.
Sebastiaan is opgeveegd.

Annie M.G. Schmidt




********************


Voorlezen in de klas...
Ssssttttt.... Zo tegen het einde van de les, als ze al even stilletjes bezig waren geweest met hun opdrachten, las ik dit gedicht zo spannend mogelijk voor. Bij het hoofdstuk "Ordening", in de brugklas. Dan begon ik gewoon onverwacht met voorlezen.

Heerlijk al die koppies die opkeken van "de juf gaat ineens praten" en dan die grijns waarbij ze nadrukkelijk hun pen neerlegden en rechtop gingen zitten om te luisteren... Dat waren leuke momenten die zij echt wel waardeerden.

Dan was ik jaloers op docenten Nederlands die gewoon op vrijdagmiddag alleen maar voorlazen... Als ik dat zou doen, dan zou ik vreselijk in de knoop komen met mijn programma... Niet alleen omdat er dan een heel lesuur 'aan gaat', maar ook omdat je bij Nederlands sowieso meer uren kreeg (bij bio in de onderbouw zag ik een klas maar 2 uur in de week). Jammer vind ik dat altijd... Want op vrijdagmiddag lesgeven is echt pittig en dan zou een voorlees-uurtje heerlijk zijn...





Geen opmerkingen:

Een reactie posten