8 mrt 2017

Kleurrijke eeuwigheid

Bij wiskunde leerde ik werken met deze "liggende 8" werken als zijnde symbool voor de eeuwigheid*. Zo kon een grafiek altijd richting de -∞ en de +∞ gaan en leerde ik de definitie van 2 parallelle lijnen: "parallelle lijnen zijn lijnen die elkaar in de eeuwigheid ontmoeten". Lekker vaag😵, maar dat vond ik wel interessant. Ik heb het altijd wel fascinerend gevonden hoe mensen zoals jij en ik (weliswaar met ietsje meer IQ, maar toch...) zoiets verzonnen, want eigenlijk komt het er gewoon op neer dat deze 2 lijnen elkaar gewoon niet ontmoeten.😉 Escher hield ook van het "spelen met deze symbolen (zie mijn eerdere post over Escher). En wist je dat een volledig rechte lijn van licht, nooit recht blijft in de ruimte? De aantrekkingskrachten van andere hemellichamen trekken deze straal uiteindelijk toch krom. Grappig toch?😜
* zo'n liggende 8-vorm wordt ook wel een "lemniscate" genoemd...



Hihihi...nu wordt het wel héééél filosofisch om dit grappige haakwerkje te beschrijven...

Via Pinterest kwam ik op de blog van Joyce (Engels) met een basispatroon om sjaals te maken door een aantal van deze vormpjes aan elkaar te zetten. Dat is ook wel grappig, maar na mijn frustratie met getekende patronen (zie mijn bloopers) nam ik me voor om weliswaar voorzichtig een nieuwe poging te wagen, maar dan met een enkel patroontje.😳

En, zoals te verwachten, moest ik weer afwijken hè? Gezien ik nog veel bolletjes over had van mijn temperatuurtafelloper, kon ik mooi deze regenboogkleurtjes haken. Zo kun je ook mooi zien hoe de rijen lopen en kon ik de "eeuwigheid" een beetje extra kleur geven😉. Voor diegene die, net zoals ik, niet zo veel ervaring hebben met getekende patronen, zal ik deze hieronder uitschrijven...

Zelf gebruik ik het als een mooi fleurig lentekleedje. Wil je er echter een mooie sjaal van maken, dan moet je toch even kijken op de blog van Joyce. Het is in ieder geval te klein voor een bikini-topje, hoor...😉



PATROON:



Start met het haken van 80L.
R1: in de 3e losse vanaf de haaknaald: (2st) + in de 4e losse: (5st) + 13st + (min) + herhaal 7x: [6st + (min)] + 5st.
R2: 3kL + 1st + (min) + herhaal 7x [5st + (min)] + 15st + herhaal 8x [2st] (de laatste zit nu in de 3L van R1!).
R3: 3kL + herhaal 7x [(2st) + 1st] + (2st) + 13st + herhaal 7x [(min) + 4st] + (min) + 3st.
R4: 3kL + herhaal 7x [(min) + 3st] + (min) + 16st + herhaal 7x [(2st) + 2st] + (2st).
R5: 3kL + 2st + herhaal 7x [(2st) + 3st] + (2st) + 12st + herhaal 8x [(min) + 2st].
R6: 3kL + herhaal 7x [(min) + 1st] + (min) + 15st + herhaal 7x [(2st) + 4st] + (2st) + 1st.
R7: 3kL + 2st + herhaal 7x [(2st) + 5st] + (2st) + 14st + herhaal 8x [(min)].
R8: 3kL (let op: steek er nu wel pal naast in, want deze kL tellen niet mee als eerste stokje!!) + 8 stokjes samenvoegen/minderen (dus niet afmaken en als laatste door alle 9 lusjes heen halen) + 17st + herhaal 7x [(2st) + 6st] + (2st) + 1st. Afhechten.
Bij het vastnaaien heb ik de kleur van de langste zijkant genomen en aan de onderkant vastgenaaid. Let op dat de cirkels plat blijven maar ook dat de kleuren ogenschijnlijk in elkaar doorlopen...




∞∞∞ ∞∞∞


L = correntinha (=losse)
kL = correntinha para virar (aqui não faz parte, excepto em R8!) da cadeia de pontos alto
st = ponto alto
(2st) = 2 pontos altos juntos (aumento)
(min) = diminuição, fazendo 2 pontos altos juntos (= samenvoegen)
R6 = volta
"herhaal" = repete

Geen opmerkingen:

Een reactie posten