7 mrt 2017

Hoe zet ik e-boeken van de bibliotheek op mijn nieuwe e-reader?

Wat ik steeds zo opvallend vind, is dat ik nergens een complete beschrijving heb kunnen vinden die je als richtlijn kunt gebruiken om stapsgewijs je e-reader te kunnen klaarmaken voor boeken van de bibliotheek.

Dus bij deze een uitgebreide beschrijving. Dit is deel 1 van een serie blogpost over de ereader:
  1. Hoe zet ik e-boeken van de bibliotheek op mijn nieuwe e-reader?
  2. ADE (Adobe Digital Editions) - Adobe ID aanmaken
  3. ADE (Adobe Digital Editions) - foutmelding



Omdat ik al meerdere keren gevraagd ben om te helpen met het installeren van een nieuw e-boek waardoor er boeken van de bieb geleend kunnen worden, schrijf ik nu een serie blogposts met de stappen die je zelf kunt volgen. Ik heb hieronder de stappen in een iets andere volgorde beschreven dan de volgorde van de filmpjes van Charlotte (bieb-site van Eemland), omdat dat mij veel makkelijker lijkt, maar heb de linken naar haar filmpjes bij de desbetreffende stappen gezet.


Deze 5 stappen moet je nemen om de e-boeken (e-books) van de bieb op je ereader te kunnen zetten. In deel 2 van deze serie staan stappen 1 t/m 3. Hieronder beschrijf ik de stappen 4 en 5:

1. ADOBE DIGITAL EDITIONS op je computer zetten (gratis)
2. Een eigen ADOBE ID aanmaken
3. Je computer autoriseren voor het gebruik van e-boeken (van de bieb)
4. E-boeken lenen bij BIBLIOTHEEK.NL en die op je e-reader zetten
5. Correct afsluiten en wat verdere tips en aandachtspuntjes voor het gebruik van je e-reader

(en zie ook mijn eigen ervaring met de KOBO Glo HD en met de luxe leren hoes)

Als laatste, helemaal onderaan, zal ik nog wat linken plaatsen van sites waar het een en ander volgens mij nog eens duidelijk herhaald wordt of met extra aanvullende adviezen.









4. E-boeken lenen bij BIBLIOTHEEK.NL en die op je e-reader zetten

Als het goed is, heb je nu al een ADOBE ID aangemaakt en heb je je computer geauthosiseerd (ofwel de stappen 1 t/m 3). Zo niet, lees dan hier in deel 2 van deze serie hoe je dat moet doen


4a) Om boeken te kunnen lenen en op je e-reader te zetten moet je eerst een webaccount aanmaken op de site van de bibliotheek. Als je die nog niet had, volg je deze stappen: ga naar http://www.bibliotheek.nl/  en klik rechts bovenin in het menu op “webaccount aanmaken” en vul je pasnummer in. Daarna moet je je bieb-pincode invoeren en dat zijn 4 cijfertjes: de 2 cijfers van je geboortedag en de laatste 2 van je geboortejaar en klik daarna op “login”. Vul het formulier “registreren” nu eenmalig in met ook je mailadres en een zelfgekozen wachtwoord (tip: gebruik dezelfde als die bij ADE als dat aan de voorwaarden voldoet). Eindig door te klikken op “opslaan”. Activeer tenslotte je account door op de link te klikken die je zojuist via de mail hebt gekregen. Charlotte laat dit hier nog eens duidelijk zien.

4b) Nu kun je een mooi e-boek uitzoeken. Charlotte laat hier zien hoe je er eentje uitkiest van diegene die door de bieb worden voorgesteld. Zoek je een echter specifieke schrijver of titel, dan kun je dat invullen in de zoek-balk bovenaan. Staat er in het scrolldown-menuutje “catalogus”, dan krijg je alle beschikbare opties te zien in je scherm (boeken, luisterboeken, e-boeken enz). Wil je een overzichtelijk lijstje zien van alleen de e-boeken, klik dan op het pijltje en kies voor e-boeken (e-books).

4c) Maar nu moet die ook op je e-reader gezet worden. Dat doe je zo:

4c1) Kies het gekozen boek uit door erop te klikken. Nu kun je ook de uitgebreide beschrijving van het verhaal lezen. Lijkt het je het nog steeds een mooi boek, kies dan voor het juiste formaat waarin je het wilt lezen (in ons geval de e-reader natuurlijk… d没h没馃槈) (let op: soms moet je eerst opnieuw inloggen) en klik op “bestel boek”. Nu staat dit boek op je boekenplank (de link naar je boekenplank staat rechts bovenin en die kun je aanklikken).

4c2) Nu moet je de link van het boek downloaden. De link wordt gedownload en staat, 贸f onderin je internet-scherm, 贸f je moet het even zoeken in de map “downloads” (via Verkenner). Klik op de link en als je de vorige stappen goed hebt opgevolgd, dan zie je nu ADE automatisch opstarten en ineens verschijnt daar je gekozen boek in het scherm. Links bovenin zie je “bibliotheek” staan. Als je daarop klikt, dan kom je in “all items” (alle items) van je ADE. Daar staat je boek dan.

4c3) Sluit nu je e-reader aan op de computer met het bijgeleverde micro-USB-kabeltje. In je e-reader verschijnen nu de opties “verbinding maken” of “annuleren” en kies voor “verbinding maken” (kies alleen voor “annuleren” als je de e-reader alleen wilt aansluiten om bijvoorbeeld op te laden).

4c4) Als het goed is, zie je nu in je ADE-scherm links bovenin de link naar je (Kobo)-e-reader verschijnen. Nu kun je eindelijk boeken op je e-reader gaan plaatsen. Dat doe je door het boek dat in de lijst van “alle items” staat, te slepen (met je linker muisknop) naar die link van je e-reader. Ik controleer altijd even of die er nu instaat door op diezelfde link te klikken en dan zie je welke boeken er op je e-reader staan. Heb je meerdere boeken in “all items” staan die je op je e-reader wilt zetten, dan tik je er 1 aan, hou je de SHIFT-toets vast en ga je met het pijltje omhoog of omlaag tot alle boeken die je wilt verplaatsen ook gekleurd zijn. Laat dan SHIFT los en sleep ze tegelijkertijd naar je e-reader (en dan blijven ze zelfs nog in “all items” staan).



Yesssss, en z贸 eenvoudig gaat dat nou! Leuk toch?? Charlotte laat deze laatste 4 stappen nog eens zien. Voor het goed afsluiten zonder dat er iets beschadigd raakt en andere tips, nog een laatste stap 5, maar eerst hoe ik het nu zelf doe, gezien ik veel van de beschreven stappen kan overslaan...




Hoe ik zelf mijn e-boeken nu op mijn e-reader zet: 
Op mijn mobiel heb ik de BIBLIOTHEEK APP voor e-boeken (let op dit is niet dezelfde als de BIBLIOTHEEK WISE APP voor 谩lle boeken. Via deze app log ik in en kies ik een boek die ik op mijn boekenplank zet (stappen 4b en 4c1). Dan start ik de computer, sluit ik de e-reader aan en zoek ik het boek op dat ik op mijn boekenplank heb gezet (stappen 4c2 en 4c3). En nu is het een kwestie van de boeken op mijn e-reader zetten (stap 4c4).





5. Correct afsluiten en wat verdere tips en aandachtspuntjes voor het gebruik van je e-reader

Afsluiten: altijd als je iets in de USB-poorten van je computer stopt, moet dat eerst digitaal worden afgesloten voordat je het mag loskoppelen. Meestal gaat het goed ook als je dit niet doet, maar een collega is daardoor wel eens een heleboel vakantiefoto’s kwijt geraakt. Doe dus eerst het volgende:
a) rechts onderin je beeldscherm zie je een pijltje naar boven en dan een mini-menuutje (soms staat het symbooltje gewoon op de balk). Zoek naar een grijs USB-uiteindje met een groen cirkeltje ervoor. Klik daarop.
b) kies, als er meerdere USB-aansluitingen worden gebruikt, voor de optie van de aansluiting die je wilt be毛indigen (in ons geval de e-reader).
c) pas als er een berichtje verschijnt dat die verwijderd kan worden, mag je het snoertje eruit trekken. Let op: de e-reader heeft dan nog een minuutje nodig om de nieuwe informatie te verwerken!

WIFI: als je alleen boeken leent uit de bieb, dan heb je maar 1 keer in de paar maanden WIFI nodig om te synchroniseren. Om zo lang mogelijk de batterij opgeladen te houden (ik laat mijn e-reader ongeveer 1x in de 3 maanden op bij intensief dagelijks gebruik) zou ik WIFI standaard uit laten staan. Als je kranten e.d. online wilt lezen dan heb je wel WIFI nodig.

Synchroniseren is maar 1x in de zoveel tijd nodig omdat de software (het programma) van je reader steeds vernieuwd wordt. Zodra je gaat synchroniseren (WIFI aan en klik op je homepage van je reader op “synchroniseren” – makkelijker kunnen ze het niet maken) pakt je reader weer de laatste update en is het weer netjes bijgewerkt… Als je dit niet doet kan je reader hoogstens wat traag worden.

Verzamelingen – je boeken kun je in mapjes (verzamelingen) bewaren. Makkelijk als je er inderdaad 3000 boeken (het max) op hebt staan.

Mijn ervaring: ik vind het echt super gaaf dat jullie, Agnes en Erika, op mijn advies dezelfde e-reader (& hoesje) hebben aangeschaft danwel gevraagd en gekregen. Ik hoop dat jullie er net zoveel plezier van zullen hebben als ikzelf. Persoonlijk vind ik de KOBO Glo HD namelijk een hele fijne e-reader. Ik ben heel gevoelig voor lichtnuances maar het licht is zo egaal achter het scherm verdeeld dat het geen enkele storing geeft. Zelfs PDFjes** kunnen er op (haakpatroontjes bijvoorbeeld), al scrolt dat wel ongelofelijk traag. Je kunt deze e-reader krijgen bij Bol.com of bij BCC. Als hoes heb ik bij Bol.com een Luxe leren hoes besteld die een magneetje heeft waardoor de e-reader in slaapstand gaat zodra je de hoes dichtklapt en je weer gelijk verder kunt lezen bij het openslaan… Ik heb gekozen voor deze hoes omdat er links in de kaft een flapje zit waar ik per boek een lege correspondentiekaart in doe en daarop hou ik de namen bij van de personages (ik ben niet zo goed in het onthouden van namen, dus zo wordt lezen extra leuk) en aan de zijkant zit een elastiekje waar een pen in kan. Zoooooooo makkelijk dus.

**Je maakt een PDFje door eerst een Word-bestandje te maken en dan te klikken op "opslaan als" en kiezen voor bestandstype PDF




Nou, mocht je na deze uitgebreide uitleg n贸g ergens mee vastlopen, dan kun je me altijd bereiken. Zie hier voor meer computer & mobiele informatie op mijn blog, met daarbij interessante linken naar meer informatie.




LINKEN:
* waarom e-reader voorkeur heeft op computer of tablet…
* wat is ADE en waarom heb je dit nodig?
* veel gestelde vragen over ADE en e-boeken
* 5 filmpjes van de bieb met de uitleg van Charlotte zoals mijn 5 hierboven beschreven stappen.
Kobo Glo HD e-reader in vergelijking met soortgenoten
meer meningen over de Kobo-Glo-HD e-reader
Luxe Kobo-Glo-HD-hoes in vergelijking met soortgenoten
* Om KOBO boeken te kunnen bestellen in de webshop en/of ze op je computer te kunnen lezen, moet je wat andere stappen volgen die je kunt vinden door op deze link van Kobo te klikken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten