22 feb 2017

Tulpje (Tulipa) (Tulip)

Een tulpje die ik gehaakt heb voor op het graf van Elsa, mijn lieve vriendin die vandaag precies 3 jaar terug overleden is aan een agressieve vorm van darmkanker... Elsa was dol op tulpen en ik kreeg ieder jaar een berichtje van haar over hoe haar tulpenbollen het deden in het Portugese klimaat... Ik mis je!❤


Mijn 1e tulpje op Elsa's graf.
(Minha 1a tulipa na sepultura da Elsa)
Ik heb de basis van het patroon van Sascha (op haar site kun je de pdf downloaden). Omdat het dus voor op een graf moest, ben ik wat afgeweken van het origineel. In het bloemhoofdje heb ik een keitje vastgenaaid en in de steel zat een stukje elektra-snoer die deels door het bloemhoofdje heen zat. Het patroon zie je hieronder.





Uma pequena tulipa de crochê que eu fiz para colocar em cima da sepultura da Elsa, minha querida amiga que faleceu há 3 anos de uma forma agressiva de cancro do intestino... A Elsa adorava tulipas e cada ano ela mandava-me um recado sobre como os bolbos de tulipas desenvolviam no clima português... Tenho saudades tuas!❤

O modelo-base vem da Sasha (no site dela tem o modelo traduzido para Inglês), mas desviei um pouco do original, pois prendi uma pedrinha na flor e um fio eléctrico na caule, preparando-a para poder ficar na pedra de sepultura.




(see here the original pattern in Englisch)



---------------------------------------
PATROON

NB: Gebruikte afkortingen (Símbolus usados) (Used abbreviations)


De gehaakte bloem bestaat uit 2 delen: een buitenkant (soort kommetje) en een bunnenkant (een soort dekseltje wat je erin schuift). Het "kommetje" wordt opgevuld voordat je het dicht haakt of naait... In heb er een eenvoudig tasje bij gehaakt en met marker op een transparantje geschreven en dat in het tasje gedaan die ik om het tulpje heen vast heb gezet.

Buitenkant bloem ("kommetje"):
T01: MC met 6v [6]
T02: 2v in iedere vaste [21]
T03: *1v + 2v in de volgende vaste* [18]
T04: *2v + 2v in de volgende vaste* [24]
T05: *3v + 2v in de volgende vaste* [30]
T06 t/m T13 (d.i. 8 toeren): 1v in iedere vaste [30]
T14: *1v + 1st + (3dst) + 1st + 1v* [42]
T15: *3v + (3v) + 3v* [54]. Afhechten. Vul het werkje.

Binnenkant bloem ("dekseltje"):
T01 t/m T05: (zie buitenkant bloem)
T06: *1v + 1st + (3dst) + 1st + 1v* [42]
T07: *3v + (3v) + 3v* [54]. Schuif in het vorige deel en naai of haak ze aan elkaar.

Blad (2x):
T01: 31L
T02: 1v in de 2e losse vanaf de haaknaald + 9v + 10st + 9dst + (9dst in de laatste losse).
T03: haak verder aan de andere zijde van de ketting lossen: 9dst + 10st + 10v.
T04: 3v in beide punten en in alle overige steken 1v.
T05: 1hv rondom (aan het topje van het blad een picootje om het wat puntiger te maken). Hecht af met lang draad eraan vast.

Steeltje:
Volgens mij heb ik een ketting lossen gehaakt in de lengte van het steeltje en daar een paar toeren vasten over heen gehaakt om het draad volledig te bedekken. De blaadjes heb ik er deels omheen gevouwen en vastgenaaid, vooral ook heel stevig aan de bloem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten