25 feb 2017

Carnaval

Als tiener deed ik in Portugal gewoon mee met Carnaval op school. Iedereen trouwens. Niet zoals hier maar in bepaalde streken van het land.

Maar ja... Portugal is natuurlijk ook van oorsprong een Rooms Katholiek land... Carnaval (Carnem=vlees + levare=afleggen, wegleggen) is ook uit de Roomse traditie ontstaan: het vindt plaats voordat de 40 dagen vasten voor Pasen beginnen.


Eetfestijn...
Het is in de loop der jaren een soort van eetfestijn geworden voordat je je tot het minimale zou gaan beperken in de vastentijd. Alsof dat wat zou uitmaken... De ingenomen ingrediënten zijn dan al lang verteerd, hoor! Maar... blijkt uit onderzoek: je kunt 40 dagen zonder voedsel en maximaal 3 zonder water. Wauw, wat een reserve-systeem hebben wij, hé?!

Ondertussen is het veel meer dan een eetfestijn geworden... En morgen is het dan zo ver... Of... vandaag ook al??



Een stukje uit het Straatjournaal (nr. 229, februari 2017): 
Muggendonk
Foto uit het Noord-Hollands Archief
"Op zondag 26 februari is het Carnaval. Een van oorsprong katholiek feest dat vooral in het zuiden van Nederland groots wordt gevierd. Maar ook boven de grote rivieren kunnen ze er wat van. Haarlem verandert drie dagen in Muggendonk. Fotograaf Cees de Boer (1918 - 1985) legde in 1951 vast hoe een paar jonge mensen zich in Haarlem verkleden [zie foto] (...) Nederland kent twee soorten Carnaval, namelijk het Rijnlands Carnaval en het Bourgondisch Carnaval. Het Rijnlands Carnaval wordt vooral gevierd in Limburg met praalwagens en optochten van fraai uitgedoste mensen. Het Bourgondische Carnaval wordt vooral gevierd in Noord-Brabant, maar ook in Gelderland en boven de grote rivieren. Kenmerkend voor de Bourgondische variant is dat de plaatsnamen worden veranderd. Breda wordt Kielegat en Den Bosch wordt Oeteldonk. De datum van Carnaval hangt samen met de datum van Eerste Paasdag. Carnaval begint zeven weken voor de Eerste Paasdag. Carnaval kan op zijn vroegst beginnen op 1 februari en op zijn laatst op 9 maart."



Herinneringen uit Portugal...
Ik herinner mij nog 2x dat ik uitgebreid meedeed aan de schoolcompetitie. Op de middelbare school, had iedere klas een thema en liepen we (we stonden tussendoor onverantwoord lang in de brandende zon) in een vastgelegde volgorde tussen alle andere klassen. Ik was toen niet verkleed maar hielp met verkleden en schminken. Eindelijk mijn de jury aangekomen, schrok deze zich lam omdat wij als een begrafenisstoet een tafel mee tilden waarop iemand lag die vlak voor de jury gillend opstond. Nou, ik vond het best gezellig om mee te helpen maar dat thema was mij iets te luguber... Veel leuker was een paar jaar daarvoor, toen ik nog op de basisschool zat. We deden toen niet echt iets als klas en ben ik verkleed gegaan als oud dametje: stok, knotje in mijn haar en heuse talkpoeder erin. Ik kan me de troep thuis niet meer herinneren. Misschien maar goed ook... Hihi...


Nou, Carnaval is mij iets te veel gedoe, dus ik blijf morgen lekker thuis... Genieten van de stilte...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten