2 feb 2017

Barbie jurkjes (Barbie dresses)

Schitterende Barbie-jurkjes op Pinterest! Echt prachtige baljurken! Zodra je met mouwen of broekjes begint, wordt het volgens mij nogal een gepriegel. Maar... zo'n jurkje wilde ik wel eens proberen. Tenslotte, zo dacht ik, als je het patroontje hebt van het sluitende lijfje, kun je de rest wel zelf verzinnen... 

Dus... ik ging op zoek naar een patroontje voor het lijfje. En omdat het Barbie-figuurtje nogal universeel is, wilde ik het juist voor een Barbie uitproberen...

Lees hieronder hoe ik uiteindelijk bij de gehaakte versies ben gekomen en lees helemaal onderdaan daar ook de patroontjes van die ik gebruikt heb, zowel door anderen gemaakt alsook de varianten door mijzelf verzonnen. (zie ook Lotte's mouwloze barbie jurkje met tasje en hoedje)

Alle vier de foto's zijn genummerd en corresponderen met de nummers zowel in de tekst alsook van het patroontje...


1. Ik begon met de vertaling van het Engelse patroon van knit4kids.com (zie plaatje) (NB: de aldaar gebruikelijke Engelse termen en afkortingen staan hieronder). Omdat je je echter op deze site moest registreren wil je de rest ook kunnen lezen, ben ik letterlijk afgehaakt 😉...

2. Toen vond ik het patroon voor het "mouwloos potlood-jurkje". En helemaal nauw aansluitend! En precies wat ik zocht! Jippie! Die heb ik vertaald naar het Nederlands en die kun je hieronder lezen...
Met een uurtje of 5 doorhaken, had ik 1 jurkje af. Ik haak zelf liever in rondjes, maar dit patroon is gewoon heen en weer en na afloop het rondje dichtnaaien.

3. Het jurkje was echter iets te wijd voor het poppenlijfje, dus heb ik een eigen versie gemaakt met reliëfstokjes. En... nu wel in rondjes! Het patroontje van het lijfje heb ik wel bijgehouden, maar van dit kortere rokje niet.

4. Tenslotte heb ik het bovenstukje van het langere jurkje (2) uitgehaald en een nieuw, eigen patroontje gevolgd (let op: deze is nét ff te strak om over de heupjes aan te trekken! Het is beter om te starten met 21 stokjes ipv 19, maar het kan wel!).




En als laatste... Hoe was je de haren van een pop schoon???
Vanzelfsprekend moest ik de haren van mijn - waarschijnlijk zo'n 30 jaar oude - Barbiepop weer mooi maken voor de foto's (zie het verschil op foto 2 met foto's 3 & 4). Dat heb ik gedaan door het een paar uur te laten weken in water met wasverzachter (let op: haarverzachter heeft geen zin, want het zijn geen echte haren, hè... hihi...).
Daarna goed uitspoelen en met en zachte haarborstel netjes kammen. En als je je neus tegen de foto's houdt, ruik je hoe lekker ze nu geurt.

En... eh... krultang of föhn op een plastic pop... niet doen hè?!!

_____________________________________________________________________________


HAAKPATROONTJES:




1. PLAATJE MET PATROONTJE IN HET ENGELS:
ch=chain=(ketting)lossen
sc=single crochet=vasten
dec 1sc over next 2sc = decrease=verminderen van 1v over de volgende 2v, ofwel: 2 vasten samenhaken




2. EIGEN BARBIE MET GEHEEL WIT BOVENLIJFJE OP LANGERE ROK:
Je haakt eerst het rokje van de heup naar beneden. Daarna hecht je bovenaan je draad weer aan voor het lijfje... Ik hou hieronder de kleuren wit en lichtblauw aan zoals op de foto's. De kortere variant van het lijfje start met 36L en 35v en eindigt met nog 2x 1kL + 1v in iedere vaste. Ik heb het basispatroon aangehouden van de "barbie strapless pencil dress":

ROKJE (VANAF BOVEN):
R01: (lichtblauw): 37L + 35st (start vanaf 3e lusje vanaf de haaknaald). Haak vanaf hier steeds in het achterste lusje voor een leuk effect. Aan het eind van een rij of toer, het werk keren en aan de andere kant verder haken.
R02: 2kL (deze tellen niet mee als stokje!) + 8st + (2st samenhaken, dus minderen!) + 15st + (2st samenhaken) + 8st [33].
R03: 2kL + 8st + (2st samenhaken) + 13st + (2st samenhaken) + 8st [31].
R04: 2kL + 8st + (2st, dus meerderen!) + 13st + (2st) + 8st [33].
R05: 2kL + 8st + (2st) + 7st + (2st) + 7st + (2st) + 8st + 1hv in het eerste stokje [36].
R06: haak vanaf hier de RCS-steek (Ridges Chevron Stitch). Het aantal steken voor de RCS moet deelbaar zijn door 12 en gaat als volgt: 2L + 2st in de eerste steek (alleen achterste lusjes!) + *3st + (2st samenhaken) + (2st samenhaken) + 3st + (2st) + (2st)*. Herhaal van * tot * diverse keren en eindig met maar eenmaal (2st). 

Keer je werkje en herhaal R06 tot de gewenste lengte (bijvoorbeeld 13 toeren). Halfverwege heb ik 2x 1 toer met wit gehaakt...

TOPJE (VANAF RIJ 1 VAN DE ROK):
R01: (wit): Hecht je draad aan het eind van R01 van het rokje: 1L + 1v in iedere steek [35].
R02: 1kL + 10v + (2v) + 13v + (2v) + 10v [37].
R03: 1kL + 10v + (2v) + 15v + (2v) + 10v [39].
R04: 1kL + 1v in iedere vaste [39].
R05: 1kL + 1v in iedere vaste [39]. (deze toer heb ik overgeslagen)
R06: 1kL + 10v + (2v) + 8v + (2v) + 8v + (2v) + 10v [42].
R07: 1kL + 1v in iedere vaste [42].
R08: 1kL + 16v + (skip1) + (7st in 1 lusje) + (skip1) + 1v + (2v samenhaken) + 1v + (skip1) + (7st) + (skip1) + 16v.
R09: 1kL + 15v + (skip1) + 7st (op de 7 stokjes) + (skip1) + 1v + (skip1) + 7st (op de 7 stokjes) + (skip1) + 15v.
R10: 1kL + 14v + (skip1) + 7v (op de 7 stokjes) + (skip1) + 7v (op de 7 stokjes) + (skip1) + 14v. Afhechten.




3. EIGEN BARBIE MET KORTER ROKJE. EIGEN VERZONNEN PATROON ENKEL VAN HET TOPJE:
Het patroontje van het lijfje heb ik wel bijgehouden, maar van dit kortere rokje niet. Wel weet ik nog dat ik het geribbelde blauwe deel heb gekregen door in ieder lusje 3 stokjes te haken. Om het witte deel eronder te zetten, heb ik voor dat ribbelrandje alleen de bovenste lusjes gebruikt, zodat ik daarna de overgebleven onderste lusjes kon gebruiken voor het witte deel. Zelf vind ik het iets te pofferig geworden, dus ik zou het witte deel nu eerder vastzetten, dus aan de onderste lusjes van het lijfje (ipv na 1 rij ribbelrandje...). Helemaal onderaan het witte deel heb ik nog een subtiel rijtje vasten in het lichtblauw gehaakt. Let op dat je van binnenuit haakt zodat de rok naar binnen krult.

TOPJE (VANAF DE HEUP):
T01: (lichtblauw): 35L + 1hv in de 1e losse (eindig steeds met 1hv in de eerste steek van deze toer).
T02: 1L + 35v [35].
T03: 1L + 10v + (2v samenhaken) + 13v + (2v samenhaken) + 10v [33].
T04: 1L + 33v [33].
T05: 1L + 33v [33].
T06: 1L + 9v + (2v samenhaken) + 1v + (2v samenhaken) + 7v + (2v samenhaken) + 1v + (2v samenhaken) + 9v [29].
T07: 1L + 8v + (2v samenhaken) + 9v + (2v samenhaken) + 8v [27].
T08: 1L + 27v [27].
T09: 1L + 27v [27].
T10: (let op!) 2L + 27hst [27].
T11: (let op!) 2L + 27 reliëfstokjes [27].
T12: 1L + 27v [27].
T13: 1L + 27v [27].
T14: 1L + 9v + (skip1) + (7st in 1 lusje) + (skip1) + 1v + (2v samenhaken) + 1v + (skip1) + (7st) + (skip1) + 8v.
T15: 1L + 8v + (skip1) + 7v (op de 7 stokjes) + (skip1) + 7v (op de 7 stokjes) + 7v.
T16: (met wit) 1L + 1v op iedere vaste. Afhechten.




4. EIGEN BARBIE MET PATROON VOOR OP DE ROK ZOALS BIJ 2, MAAR MET MINDER STEKEN EEN EIGEN VERZONNEN PATROON VOOR HET BOVENLIJFJE:

ROKJE:
Haak eerst de rok verder omhoog totdat je van de 35 steken, er maar 19 overhoudt.

TOPJE:
T01: (lichtblauw ipv wit): Hecht aan aan het rokje van patroontje 2, aan het eind van R01, met een vaste (& 3L) + 1st in iedere steek [19]. Eindig steeds met 1hv in de eerste steek.
T02: 3L + 19st [19].
T03: 3L + 6st + (2st) + 5st + (2st) + 6st [21].
T04: (let op!) 1L + 21v [21].
T05: 1L + 6v + (2v) + 7v + (2v) + 6v [23].
T06: (let op!) 1L + 5v + 13hst + 5v [23].
T07: (let op!) 1L + 5v + 13hst + 5v [23]. Afhechten.
Ga verder met wit. Haak alleen aan de binnenste lusjes en steek de haaknaald van binnen naar buiten zodat het topje naar binnen klemt:
T08: (wit) 1L + 6v + (2v) + 9v + (2v) + 6v [25].
T09: 1L + 8v + (skip1) + (7st in 1 lusje) + (skip1) + 1v + (2v samenhaken) + 1v + (skip1) + (7st) + (skip1) + 8v.
T10: 1kL + 8v + (skip1) + 7st (op de 7 stokjes) + (skip1) + 1v + (skip1) + 7st (op de 7 stokjes) + (skip1) + 8v.
R10: 1kL + 7v + (skip1) + 7v (op de 7 stokjes) + (skip1) + 7v (op de 7 stokjes) + (skip1) + 7v.
R11: (lichtblauw) 1L + 1v in iedere vaste. Afhechten.

(PS. Ik heb alle foto's gewatermerkt met mijn blognaam. Mocht je echt graag een originele versie willen, dan kun je me jouw motivatie altijd mailen!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten