18 jan 2017

Vooruit is vooruit (maandtaken)

Dit jaar, 2017, ben ik begonnen met MAANDTAKEN.

De reden?
Er blijven teveel en te vaak administratieve klusjes liggen die, omdat ze keurig in bakjes, ordners of dozen zitten, niet urgent zijn. Dingen zoals belastingpapieren van járen terug enz.

Herken je dit? Dan is deze tip wellicht ook iets voor jou.

Ik heb ooit geleerd dat grote, onoverzichtelijke problemen, in kleine stukjes gehakt moeten worden voor je ze efficiënt kunt aanpakken...

Maandtaken
Dat ga ik nu ook doen met die maandtaken:
Ik geef mijzelf 1 maand om het op te ruimen. Wat dan niet af is, komt volgend jaar gewoon. Bovendien is een maand te overzien. Ik ben heel benieuwd of het lukt.
Voor mij wel fijn ook omdat ik de neiging heb om te blijven herinneren dat iets nog gedaan moet worden iedere keer als ik het weer tegen kom, of het anders in steeds langere lijsten te verwerken...

Mijn taak voor Januari
Deze maand heb ik al zo nu en dan een uurtje door post van vroeger gewerkt, mijn  taak voor januari... Brieven van mijn opa, of van mij naar mijn oma, brieven van mijn overleden vriendin Elsa enz... Sommige zijn best emotioneel om te lezen dus dan is zo'n uurtje net genoeg. Ik stop de brieven in een ordner met extra brede tabbladen. Als ik er van 1 persoon veel heb, kies ik er 1 of 2. De rest gaat weg. Als je teveel hebt, doe je er toch niks mee, is mijn ervaring! Sommige brieven die voor mij extra belangrijk zijn, bewaar ik digitaal (via een scan of foto)...

Afijn. Hoe snel het gaat is onbelangrijk, want vooruit is vooruit... toch?

(ondertussen ben ik deze maand ook bezig met mijn temperatuurtafelloper: de draadjes van oktober, november en december zijn al weggewerkt!! Met een bredere, stompe naald werkt het inderdaad veel makkelijker - dank voor de tip, Daniëlle!)

*****************************************
Hoe lang moet ik mijn papieren administratie eigenlijk bewaren?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten