4 nov 2016

Haken met kabels en vlechten: haaknaaldenkokertje

Al weer bijna een jaartje terug begon ik met haken. Ik heb toen heel veel op YouTube gekeken over wat nou vasten (v) en halve vasten (hv) waren, stokjes (st), halve stokjes (hst), dubbele stokjes (dst) enz...

Ook kwam ik veel Engelse patroontjes (filmpjes) tegen en een enkele Portugeese of Spaanse. Ik zal mijn vertaalblaadje er ook een keer opzetten, goed?

Afijn. Na een paar kleine dingetjes te hebben gehaakt, was de uitdaging weg. Toen kreeg ik een idee: als je kabels kunt breien (eh... ik niet...), dan moet je ze ook kunnen haken... toch???

Resultaat na veel YouTubes en heeeeeel vaak uithalen: een kokertje waar mijn haaknaalden in kunnen. 

In rondjes gehaakt. Halfverwege werd het haken van de "gewone" kabeltjes ook saai en ben ik de kabels gaan verschuiven (kijk maar eens op de foto's). Bovenin wilde ik weer een nieuwe uitdaging door de kabels met elkaar te gaan vlechten, maar die uitdaging was voor toen ff te groot. Later is me dat wel gelukt (zie foto met paars akrylgaren).

Ik vond het erg leuk om dit te haken. De binnenkant is verstevigd met een gewone keukenrol... Tja, waar Pinterest niet allemaal handig voor is, hè?

HOE HAAK JE KABELS?
Als je stokjes kunt haken en reliëfstokjes (ipv bovenin in te steken, haak je om het stokje eronder heen), dan is het best eenvoudig eigenlijk: ik haakte hier met setjes van 4 reliëfstokjes: haak eerst reliëfstokje 3 & 4 (sla dus lusje 1 & 2 over) en haak daarna pas reliëfstokje 1 & 2. Dit kan zowel voorlangs als achterlangs. Het leuke van in rondjes haken is dat je altijd voorlangs haakt. Let op: als je iedere toer deze kruising maakt dan wordt het wel wat geprop. Haak altijd 1 a 2 toeren gewoon reliëfstokjes. Wat bij mij heel lang fout ging was in de toer nà het kruisen... Als in toer 1 deze kruising zit, dan moet je in toer 2 die nieuwe (!) volgorde aanhouden. Dat houdt in dat je soms je werkje even moet rekken om te zien waar ze zich verstopt hebben. Haak je niet in rondjes dan is dit wel even gepulk omdat je dan ook nog eens achterlangs moet insteken. Maar het resultaat is super leuk dus hou vol!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten