12 nov 2016

Feestelijke ijskristallen

Het patroon van deze feestelijke ijskristallen kreeg ik onlangs van
Annette. Dankjewel. Ik vind het zo leuk om zo nu en dan te kijken in jouw handwerkkeuken...

Deze heb ik gisteren afgemaakt. Ik heb verschillende foto's toegevoegd. Hiernaast zie je hem hangen (deze is al verhard en af).


Ik hou van dit soort snelle patroontjes die er erg ingewikkeld uitzien maar vrij eenvoudig zijn om te haken en... een fijne bijkomstigheid: niet teveel priegelwerk bevatten!  (zonder snelhaaknaald© een uurtje, hè Daniëlle?!) 

Zelfs met wat moeilijkere haakgaren. Ik heb nu bijvoorbeeld akrylgaren van de Zeeman gebruikt. Zie je dat die heel licht glittert? Dat komt door het dunne metaalgaren wat er doorheen gedraaid is.

Hiernaast 2 foto's terwijl ik het drenk met textielverharder. Dat voelde heel gek: alsof ik nu mijn haakwerk aan het verpesten was. Vooral omdat de witte lijm pas doorzichtig wordt als het droogt... Was wel ff spannend hoor!
Als laatste nog een foto waar die klaarligt om te verharden en helemaal onderaan heb ik geprobeerd met een piepklein parelkraaltje (maar die was toch ff te klein en vond ik niet zo mooi).

Afijn. Na het haken van de ijskristal, de parelkraaltjes eraan, hard maken met wat textielversteviger uit de Action en dan mooi in de kerstboom hangen, aan het raam of haak er een mooie ijsslinger van...


Geen diepvries meer nodig voor zoveel pracht!!

En, zoals in de natuur er oneindig veel verschillende patroontjes te vinden zijn in de kristallen (dit heeft te maken met de konische structuur van het H2O-molekuul, oftewel het watermolekuul), zo zijn er ook ontelbaar veel haakpatroontjes voor ijskristallen op internet te vinden.

De blog draad en papier bijvoorbeeld, heeft er zelfs diverse die gebruikt worden om mooie kerstkaarten van te maken (vervang dan eventueel het pareltje door een klein plat glittertje).



❄❄❄❄❄❄❄❄❄❄❄❄❄❄❄❄

HET HAAKPATROON:
En dan nu voor alle hakers onder ons (vrouwen én mannen!) volgt hieronder het het patroon. Het origineel is afkomstig uit de PlusMagazine van december 2015 (blz. 87). Met wat aanvullingen van mij erbij is dit de beschrijving geworden:

1. MC met 16hst (laat een lang draad achter ivm het reigen van het pareltje!). Eindig met 1hv in het 1e hst. Aantrekken (dit kan bijna helemaal sluitend of een  opening latend om een parelkraaltje in te naaien)

2. 4L + skip 1hst + 1hv. Herhaal dit tot je 8 boogjes hebt.

3. 2hv om 1e boogje + (6L + 1v om volgende boogje). Herhaal wat tussen haakjes staat nog 7x. Eindig met 1hv.

4. a) haak om het 1e boogje van punt 3: 1v + 1hst + 1st + 1dst

     b) pikotje1: 4L + 1v (in de 3e L) + 1hv (in de 4e L)

     c) pikotje2: 3L + 1v (in de 3e L) + 1hv (in dezelfde 4e L als bij puntje b.)

     d) pikotje3: 3L + 1v (in de 3e L) + 1hv (in dezelfde 4e L als bij puntje b.)

     e) haak opnieuw om het 1e boogje van punt 3: 1ds + 1st + 1hst + 1v

     f) herhaal a) t/m e) nog 7x. Eindig met 1hv in de 3e vaste van puntje 4.

5. Haak eventueel 26 lossen voor het ophangtouwtje (en anders afhaken en draadje wegwerken) en eindig met 1hv in dezelfde lus als waar 4 mee geëindigd is.

6. Naai (aan beide kanten of in t gaatje) een parelkraaltje.

7. Maakt de ijskristal stevig met textielverharder.


brrrrrr....SUCCES ❣

* Voor nog meer vergelijkbare patroontjes, klik dan hier op Plus Online.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten