24 nov 2016

De mondhygiënist

Vandaag staat er een afspraak met de mondhygiënist op de planning. Maar wat doet zo'n mondhygiënist nou eigenlijk?

Ooit las ik ergens dat de mondhygiënist gewoon een soort van goedkopere vervanging is van de tandarts. Dit lijkt me wel heel erg kort door de bocht. De taken zijn namelijk goed verdeeld...

De tandarts is, kort gezegd, van alle markten thuis. Er wordt dan ook niet voor niets gezegd dat het de best betaalde baan zou zijn. Of dat echt zo is, weet ik niet, maar het zou me niks verbazen.


Afijn. Zoals de tandarts vooral kijkt naar de staat van de tanden zelf, zo is de mondhygiënist ervoor om meer te kijken naar... de hygiëne in de mond, ofwel: naar de conditie van je tandvlees. Handig, want dan hoeft de tandarts dat niet meer te doen.

Vaak neemt de mondhygiënist dan ook gelijk de tijd om het tandsteen (verkalkte tandplak) weg te schrapen. Want, hoe ruwer de oppervlakte van je gebit, hoe makkelijker er tandplak blijft zitten die je bijna niet meer weg krijgt. Tandplak bestaat uit speeksel, voedselresten en bacteriën.

Het is per persoon verschillend hoeveel tandsteen er ontstaat en weg geschraapt moet worden: Hoe goed poets je tandplak weg (stoken of flossen: heel belangrijk)? Hoeveel kalk zit er in je speeksel (dit is genetisch bepaald)? Hoeveel koolzuurhoudende drankjes drink je (hoe meer, hoe sneller er tandsteen ontstaat)?


Veel mensen denken dat als een kind een slecht melkgebitje heeft, het grote-mensen-gebit er wel goed uit kan zien. Fout. Ten eerste: als je het melkgebit al niet goed weet te onderhouden, waarom zou je dat met een blijvend gebit wel ineens kunnen? Ten tweede: in de kaak van zo'n kleintje, zitten al de beginnende volwassen tandjes (zie plaatje). Dus rot het melkgebit, dan tast dit het tandvlees, de kaak én de volwassen tanden (alvast) aan... Dus bij kleine kinderen: lekker zelf laten poetsen maar laat een volwassene dit altijd even napoetsen!










Wist je trouwens dat in armere landen er geen regelmatige tandcontrole is, waardoor er bij problemen, de tanden sneller getrokken worden, en dat vaak door een gewone arts (die vaak ook als dierenarts moet optreden)? Dat zijn pas heuse "artsen zonder grenzen"... hihihi...



Als laatste: een soort van code die je op de middelbare school leert om de snijtanden, hoektanden en de kiezen te tellen, is de zogenoemde TANDFORMULE. Op het plaatje zie je hoe je die invult. Let op dat hetzelfde geldt als voor het hart: links in het echie is rechts op papier! Moet jij dit voor school leren maar snap je 'm niet? Schroom niet om me dan te mailen!


En ondertussen ga ik lekker op de tandartsstoel liggen... of moet ik zeggen: op de mondhygiënistenstoel?? 
Wish me luck...brrrrrr....


PS. Ze is heeeel lief voor me geweest, hoor en ik heb weer iets geleerd: wist je dat je beter elektrisch kunt poetsen dan met de hand? Tandplak verwijder je namelijk door snelheid en niet door kracht. En wist je dat er rubberen "stokertjes" bestonden die veel prettiger aanvoelen dan gewone houten tandenstokers? Ik die gauw eens proberen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten