21 okt 2016

Haaksteekjes markeren

Mijn favoriete manier van markeren is gewoon met een haarschuifspeldje. Geen dure markeerdingetjes nodig. Het nadeel is dat er bij stuggere haakgaren het een klein beetje te zien is waar het speldje heeft gezeten. Vooral als je meerdere toeren speldjes gebruikt en die laat zitten. Maar ook dat trekt aardig weg na afloop. 

Voorheen deed ik dit met mini-veiligheidsspeldjes, maar het grote nadeel daarvan is dat als het gedurende het haken wat draait, dan is die er na afloop heel lastig uit te halen. Vandaar het haarspeldje...

Een haarspeldje is ook ideaal als je stopt tijdens het haken. Trek je per ongeluk aan het draadje dan schiet het lusje waar het speldje inzit nooit los.

Een andere manier die ik gebruik is er een ander kleur draadje doorheen weven. Let er dan wel op dat je bijvoorbeeld akrylgaren gebruikt en er niet bij de volgende toer per ongeluk een beetje doorheen steekt want dan is het heel lastig om dit weer mooi te verwijderen.

Op Pinterest zag ik laatst ook tips om het met visdraad of zelfs met flosdraad te doen. Nou, werken met visdraad lijkt me sowieso vreselijk. Met flosdraad valt het ook tegen want bij het eruit halen (flos je dan je haakwerk? hihihi...), blijft er vaak nog wat van dat beschermingslaagje zitten. 
En al kan dat heerlijk ruiken naar menthol, het is toch niet de bedoeling dat je haakwerk je blijft herinneren aan tandpasta, nietwaar?
PS. Op deze foto's ben ik bezig met een mini cowboyhoedje. Die post ik wel weer een andere keer op de blog, goed?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten