31 okt 2016

Dromen - zijn die waar??

Op mijn middelbare school had ik ooit een les over dromen. De juf las toen voor uit het boek van Sigmund Freud.

Flauwekul! Hoe kan deze grondlegger van de Psychoanalyse dit nou weten? En alles kwam bij hem uiteindelijk neer op zogenaamde onderbewuste seksuele driften... Van geen wonder dat zijn dochter (eveneens arts) haar naam liet veranderen!

Bovendien is die Psychoanalyse al in zijn oorspronkelijke vorm achterhaald. Wel heb ik altijd al interessant gevonden (en in mijn stages gebruikt) de tekeningen en de plaatjes om iemand te screenen voor verder onderzoek en vooral om bij iemand (m.n. kinderen) een gesprek op gang te laten komen en hem/haar te leren kennen...

Wat ik vooral zeer tegen heb op al dat geïnterpreteer is dat het manipulatie-gehalte enorm is als je dromen gaat uitleggen! Stel je voor: je droomt van een boom. En iemand interpreteert dat als zijnde dat je relatie niet goed zit (ik zeg nu maar wat). Wat ga je dan doen? In ieder geval ga je twijfelen en erover nadenken terwijl er wellicht helemaal niets aan de hand is met je relatie en jij gewoon droomde van... een boom. Meer niet.

Mijn advies is dus: blijf daarvan weg en ook niet "ff grappig lezen" want het heeft ALTIJD invloed.

Maar, wat zijn die dromen dan? Nou, ik heb daar zelf geen onderzoek naar gedaan, dus dit is mijn persoonlijke mening...

Gedurende de dag krijgen wij mega veel prikkels (signalen van buiten die via de zintuigen opgepakt worden) binnen. Daar zitten soms emoties (veelal angsten of wensen) tussen of informatie waar je die dag ff niks mee kon. In de hersenen wordt alle info aan elkaar gelinkt.

Als ik in de klas een lijst maakte van waar ze aan dachten bij het woord "restaurant" dan schreef ik nog best veel op het bord. Leuk was daarna ook de uitleg over verschillen tussen mannen en vrouwen (hierover komt later nog een blog) en over het puberbrein (hierover volgt ook nog een blog).

Afijn. Linken. Ik had het over die prikkels waar je die dag ff niks mee kon... Tja, die zwerven dus als losse stukjes door je brein. Niet letterlijk natuurlijk, hè?!

Omdat ik, bij het terughalen van wat ik gedroomd heb (daarvoor moet je erover nadenken op moment dat je nog een beetje doezelt), vaak een link zie met wat ik, m.n. die avond ervoor, heb beleefd (film gezien, gesprek gevoerd) denk ik dat je brein 's nachts deze losse projectieltjes ook vastlegt. Zie hiervoor ook de informatie in een eerdere blog over het "archiefbrein"...

Als die losse stukjes dan "ergens" aan vastgeplakt worden, dan komen daar soms rare dingen van. Die rare dingen zijn dan wellicht flauwekul, maar je gevoel in die verzonnen situaties niet! Dus, droom je van een boom? Leuk voor je. Maar... hoe ervaarde je wat er gebeurde? En heeft dat een link met iets wat wel werkelijk is? En daar heb je dan wel concreet iets aan om mee aan de slag te gaan. Neem je gevoel dus ALTIJD serieus...

Ok. Soms droom ik dat ik zomaar in een paar stappen tussen Nederland en Portugal kan wandelen...  Haha... Dan kun je er interpretaties op loslaten dat ik wens dat het niet 2500 km hier vandaan is en... wellicht is dat ook zo. In mijn onderbewuste (alter-ego)...

Zou Freud dan toch niet een beetje gelijk hebben gehad???

Geen opmerkingen:

Een reactie posten